SHEENARD MONDJA…

Minden, ami fennakad a rostán

Szlovákia a középkorban

  • június
  • 30

7:27 pm Valóság, Megtörtént

2009. június 30., Európai Unió. Szlovákiában elfogadták a nyelvtörvényt. Eszerint ha egy ötezer fős településen 999 magyar él, és az egyik bemegy valamely hivatalba elintézni valamit, ahol a magyar szomszédja magyarul teszi fel neki a kérdést, hogy mit szeretne, akkor akár 5000 eurós (másfél millió forintnál leheletnyivel kevesebb) bírságot is ráverhetnek ezért. A törvény előír mást is: szlovák nyelvi vizsga kötelező az államigazgatási dolgozóknak, tanároknak és az újságíróknak is.

Pár hónapja egy szlovákiai magyar felháborodottan mondta nekem egy Magyarországgal történő összehasonlítás során, hogy Szlovákia nem banánköztársaság. Hát igaza volt. Annál hátrébb van, hogy az legyen. A banánköztársaságok a 20. század szülöttei. Szlovákia ezzel szemben visszafelé tart a középkorba.

Szégyen.



29 comments

Egy tény: Idősebb vagyok, mint Szlovákia! :)

(S a szlovák diáklány, aki tengert képzel el Magyarország helyén?)

Posted by Ogre, on június 30th, 2009, at 9:23 pm. #.

És ez így megy, amióta világ a világ…

Posted by digitalisbuaképulovag, on június 30th, 2009, at 9:26 pm. #.

Shakespeare-nek is ment a csehekkel. :)

Posted by sheenard, on június 30th, 2009, at 10:58 pm. #.

Tipikus. A szlovákok még mindig szükségét érzik, hogy megszálló hatalomként viselkedjenek; ellenben a franciákat nemigen érdekli, milyen nyelven beszél a lotharingiai német.

Ezt vagy uniós szinten lehet(ne) megoldani, vagy valamiféle nemzeti kiegyezés kellene - különben sohasem lesz vége.

Utóbbira nincs recept, van hivatalos és nemhivatalos eleme; Trianon óta ez csak osztrák-magyar viszonylatban történt meg.

Posted by lnpeters, on július 1st, 2009, at 9:55 am. #.

Nekem cím tetszik a legjobban. Olyan sci-fis…
(bár hallottam, hogy a szlovák történelemkönyveknek van olyan fejezete, hogy “szlovák-török végvári harcok a XVI. században” - úgyhogy már semmin sem csodálkozom.

Posted by Utnapisti, on július 1st, 2009, at 1:51 pm. #.

Szégyen? Inkább szomorú. :(

Posted by rhewa, on július 1st, 2009, at 1:54 pm. #.

A szlovák nyilatkozatokból kiderül, hogy a politikusaik buták, agresszívek és tele vannak kisebbrendűségi érzéssel.

Posted by sheenard, on július 2nd, 2009, at 8:36 am. #.

A kisebbrendűségi érzésről tanuskodik pl. a history of Slovakia szócikk is a wikipédián :)

Posted by devastor, on július 2nd, 2009, at 12:17 pm. #.

Uraim, csak a tisztanlatas vegett: rengeteg intelligens, okos, jofej szlovak el itt. Hogy ez a rengeteg ostoba, nacionalista, primitiv politikus, akinek egy celja van: minel tobb szavazatoto szerezni a kovetkezo valasztasokon - mit muvel, az mas kerdes. Ez a politikai garnitura reg megerdemelt volna egy gazkamrat… Az en szlovak ismeroseim, kollegaim eppen ugy utaljak oket, mint a magyarok…. A baj az, hogy meg mindig sokkal tobb buta ember el itt, mint muvelt, oket meg lehet vezetni ezzel a politikaval es az o szavazataikkal legkozelebb is egy ilyen istenverte, elmebeteg kormany kerulhet hatalomra. Sajnos ez van… Csak onnan, ahol ti eltek, nem latni ennyire bele…. De azert drukkoljatok :-))) Udv

Yoda, aki joban szeretne lenni minden szlovakkal es magyarral is….

Posted by YoDa, on július 2nd, 2009, at 2:45 pm. #.

Nyugi innen magyar honból is látni nem a szlovák emberekkel, hanem a politikusakkal van a gond. Én személy szerint senkit nem útálok a származása miatt így egyértelmű az átlag szlovák polgárokkal sincs bajom. Hidd el az átlag magyar ember nagy része ugyan így gondolkodik. Csak a Ficó meg Slota féle idióták akarnak ellentétet a két nép közt.

Posted by kwindu, on július 3rd, 2009, at 9:20 am. #.

Az egy kicsit azért gond, hogy azokat az idiótákat valaki megválasztotta :(

Posted by sheenard, on július 3rd, 2009, at 9:34 am. #.

Mért, a mi idiótáinkat is megválasztotta valaki…

Posted by acélpatkány, on július 3rd, 2009, at 10:37 am. #.

Bocsánat.
A kibic közbeszól:
http://javori.sfblogs.net/2009/07/03/szlovakbaratsag/

Posted by javori, on július 3rd, 2009, at 10:52 am. #.

tevedtek, bolondbol mindig keves van, csak a bolcsek halgatnak :S
igazabol annyira nem tudok csodalkozni rajtuk, ugyanazt csinaljak, mint itt a magyarok egy hangoskodo resze. hamarossan itt is ugyanaz lesz mint nalunk (mar amennyiben slota ugy dont hogy lendit a magyar gazdasagon es tankokkal lerohanja budapestet)

Posted by Blem, on július 6th, 2009, at 9:32 pm. #.

Rengeteg okos, intelligens szlovák van, igen. De sajnos amire az egyik legkönnyebben rá lehet venni embereket, az az, hogy gyűlöljék a másikat. Pláne az idegeneket. Mondjuk ők ugye inkább tekinthetnék magukat idegeneknek sok esetben, de hát ez van.
A felháborító itt nem is az, hogy ilyen megtörténik - nyelvtörvény, zászlóégetés, magyarverés, et cetera - hanem az, hogy ennek semmilyen következménye nincs! Kitiltották a kösztársasági elnökünket Szlovákiából? Megalázzák a magyarokat? Ej-ej, de sajnáljuk magunkat. Az EU álláspontja szerint Szlovákia magánügye, hogy hogy kezeli a kisebbséget. Az egyetlen, ami történik, hogy néhány szélsőséges zászlókat gyújtogat a szlovák nagykövetség előtt. Ficóék meg csak röhögnek rajtunk nyíltan. És senki nem mondja azt, hogy eddig és ne tovább.

Posted by Amir, on szeptember 1st, 2009, at 11:14 am. #.

Amir:
Nem mondhatjuk azt, hogy eddig és ne tovább. Nyilván nem üzenhetünk hadat Szlovákiának, különben sem igen van hadseregünk. Nem is szakíthatjuk meg a diplomáciai kapcsolatot, hiszen mindketten az Unió tagjai vagyunk, meg azzal teljesen magunkra hagynánk a szlovákiai magyarokat.

Hiába keménykednénk, ha nincsenek meg hozzá az eszközeink. Meg aztán a hülyeségre hülyeséggel, agresszióra agresszióval válaszolni nem bölcs dolog. Lehet, hogy jobb kivárásra játszani: talán a szlovák választók is megunják idővel ezt a heccelést.

Posted by adeptus, on szeptember 1st, 2009, at 1:08 pm. #.

Hát a kivárás mindig az agresszívebb félnek kedvez. A kivárás hallgatás, ami felbátorítja. A kivárás nem megoldás.

Posted by sheenard, on szeptember 1st, 2009, at 10:54 pm. #.

Az agresszió viszont mindkét félnek árt. Hallatni kell a szavunkat, gondoskodni róla, hogy nyugaton ne felejtsék el a dolgot, tárgyalni, amíg lehet, többet nemigen tehetünk.

Posted by adeptus, on szeptember 2nd, 2009, at 9:31 am. #.

Adeptus:

Nem azt mondom, hogy tankkal menjünk Szlovákiára. Én sem lőném a szlovákokat egy-két elmebeteg vezető miatt. De úgy érzem, hogy annál többet is lehetne tenni, mint amit mi csinálunk. Csak a száját kéne kinyitni kicsit jobban kedves kormányunknak, és jelezni, hogy no ez azért mégis felháborító!
Brüsszel meg csak nézi a showt és elhatárolódik, holott az EU-nak sem tesz jót egy ilyen helyzet. Szerintük még ilyen kiéleződött helyzet nem volt az EU történetében. Tökjó, csakhogy akkor mégiscsak rendre kéne utasítani Szlovákiát. Ha mi nem tudjuk ezt elérni, forduljunk apuhoz ugye, akinek meg ez dolga lenne…

Posted by Amir, on szeptember 2nd, 2009, at 1:11 pm. #.

Amir:
ehhez mongyuk kéne az is, hogy Sólyomnak legyen annyi esze, hogy nem megy oda 21-én. Ez így totál provokációnak hat - képzeld, hogy beállít Putyin november 4-én valami szobrot avatni. Meg lehetett volna oldani azt a szoboravatást, 19-én, 20-án vagy 22-én is. Meg hogy a szerevezők meghívják Ficót meg más helyi közjogi idiótákat (úgyse jöttek volna el).

Így hiába van igazunk (mert igazunk van, ez kétségtelen), két hülye torzsalkodásának tűnik az egész.

Posted by kamper, on szeptember 2nd, 2009, at 2:56 pm. #.

Jelen kedves kormányunk kinyitja a száját, folyamatosan megy és lobbizik Brüsszelben. Kihasználja a diplomáciai módszereket, most új hír, hogy pl. a nyelvtörvény megvizsgálatára bizottság is felállhat - amely azért értelemszerűen nem kötelező érvényű javaslatokat tehet csak.

Sokat gondolkodom, hogy mit tettem volna Sólyom helyében. Szerintem ugyanezt. Az avatást a város polgármesteri hivatala tette 21-ére. Meghívták. Ficóék verték a nyálukat. Lépjen vissza? Nem. Ment. Aztán megállt.

Mindezzel felhívta a figyelmet még inkább a szlovák helyzetre, és a szlovák kormány kisebbségi politikájára. Tulajdonképpen többet érhet el, mint ha lerántja a leplet a szoborról.

Posted by sheenard, on szeptember 2nd, 2009, at 6:41 pm. #.

Igen, csak van egy jó kis mondásunk: okos enged.

Meg megint csak azt tudom mondani, hogy képzeljük el, hogy november 4-én beállít Putyin szobrot avatni. Akár a nyizsnyij-novgorodi halaskofa szobrát, tök mindegy. Ugyanúgy be lennénk borulva az agyunkba, mint a szlovákok. Igen, nem szabadott volna aznapra meghívni, de ha már mégis, Sólyomnak valami beosztottat kellett volna maga helyett küldeni, nem pedig kis kost játszani a híd közepén, mert abból senki nem jöhet ki jól.

Ráadásul mint a jelek mutatják, az ég egy világon semmire nem hívta fel a figyelmet.

Posted by kamper, on szeptember 2nd, 2009, at 8:14 pm. #.

Először is az “okos enged” kifejezés egyedül gyermekkorban válik be. Ha valaki felnőtt életében ehhez tartja magát, nagyon gyorsan feltűzheti a “balek” cimkét a ruhájára. A gyermekkori játszmák többnyire lényegtelen dolgokról szólnak. Felnőttként kicsit komolyodik a világ, nem biztos, hogy ha a főnök parancsol valamit, neked kell engedned, ha vita van a rokonokkal, neked kell engedned, ha átver az ügyvéded/szomszédod/ismerősöd, neked kell engedned. Ezzel nem a “harcolj minden áron” életfilozófiáját hírdetem, csak jelzem, hogy az “okos enged” korszakból te már 25 éve kinőttél, egy ország életében meg szó sem lehet ilyesmiről.

Vitákra, diskurzus és kompromisszum a megoldás. Szlovákia tettére ennél kicsit erősebb válasz kellene. Nem hagyni, nem kivárni, nem leülni. Diplomáciai úton menni, nyomulni, lobbizni. Több százezernyi kisebbség léte múlik ezen.

Engem nem érdekelne, ha Putyin november 4-én valamelyik falu meghívására jönne mondjuk felavatni egy olyan orosz herceg szobrát, akinek pozitív szerepe volt a helyi kisebbség történetében. Tudjunk már különbséget tenni!

Vagy augusztus 21-én egy magyar se merjen Szlovákiába menni?

Vagy állítsunk össze egy európai naptárat, melyik nemzet politikusai mely napon nem léphetnek be bizonyos országokba. Amolyan politikus-tiltó kalendáriom. Ismerve az európai történelmet, minden napra jutna két nemzet.

Posted by sheenard, on szeptember 2nd, 2009, at 8:33 pm. #.

Az egy magyar meg az államelnök az kurvára nem ugyanaz.

Engem is kurvára nem érdekelne, ha Putyin jönne, szerintem te is sejted. De azt is, hogy mi lenne a reakció ugyanazok részéről, akik most nálunk a legjobban ki vannak borulva.

Egyébként lefogadom, hogy Angela Merkel nem járt tegnap Németországban.

Posted by kamper, on szeptember 2nd, 2009, at 8:49 pm. #.

Mármint Lengyelországban nyilván.

Posted by kamper, on szeptember 2nd, 2009, at 8:50 pm. #.

Jó. Akkor ki nem léphet be augusztus 21-én Szlovákiába? Köztársasági elnök, miniszterelnök nem. Miniszterek igen? Vagy ők sem, és csak államtitkárok… Vagy ők sem? Szerintem államtitkárok mehetnének. De várjunk csak, ex-miniszterelnökök beléphetnek oda?

Érted mi a gondom? Hol húzod meg a határt, Gergő?

Posted by sheenard, on szeptember 2nd, 2009, at 8:54 pm. #.

Akkor páncélosdandár is beléphet? Te hol húzod meg a határt? Ennek a szőrözésnek semmi értelme. Valahol meg kell, nyilvánvaló, de részletkérdés, hogy hol, meg vannak, akik erre értelmesebb választ tudnak adni, mint mi, mer kicsit többet foglalkoztak ilyen marhaságokkal

Azért legyen világos, hogy szerintem is nyilvánvalóan faszkalapok voltak a szlovákok, amikor nem engedték be Sólyomot - csak lásd fent.

Posted by kamper, on szeptember 2nd, 2009, at 8:59 pm. #.

Nem, nem, nem. Az én kérdésem komoly. Te a páncélosdandárral elég lazán és ócskán lesöpörted a választ.

Miniszterelnök mehet augusztus 21-én Szlovákiába? vagy miniszterek?

De mindegy, alapokban egyet értünk. Abban nem, hogy szerintem Sólyom László dicstelen elnöksége alatt két dolgot cselekedett helyesen. Ez volt az egyik.

Posted by sheenard, on szeptember 2nd, 2009, at 9:31 pm. #.

Nem, nem söpörtem le a választ, hanem az irónia jól bevált eszközével rávilágítottam, hogy a kérdés csak terelés volt. Nem áll szándékomban eldönteni különben, hgoy hol a határ, de hogy valahol a miniszterelnök alatt, az biztos.

Vagy visszatérve az iménti párhuzamomhoz: talán kérdezzük meg a németeket, hogy ki nem megy Lengyelországba szeptember elsején. Mert szerintem mind sejthetjük, hogy sem Merkel, sem más közjogi méltóságok nem próbálkoznak be ilyesmivel semmilyen ürüggyel meg magánemberként sem. Más kérdés, hogy ha valami delirium tremensben mégis megtennék, a lengyelek nem játszanák el, hogy nem engedik be őket. De ki lennének akadva vastagon.

Szóval Sólyom sok faszsága közül ez volt a legnagyobb. A szarér kell hülyéket provokálni?

Posted by kamper, on szeptember 2nd, 2009, at 9:38 pm. #.

Leave a comment!


e-mail (required, but will not be published)


Message

 

*
To prove you're a person (not a spam script), type the security word shown in the picture.
Hogy bizonyítsd, nem spamrobot vagy, kérlek, írd be a képen található szót.

Anti-Spam Image

© 2007 Anthony Sheenard blogja, powered by SFportal Sci Fi Magazin.